Sitonija
tema: Put do Sitonije -
Intiner puta
-
PUT DO GRÄŒKE - INTINERER 2018 PART 2
strana 1 od 1
autor
sitonija
grupa: admin
broj postova: 527
reputacija: 1
grupa: admin
broj postova: 527
reputacija: 1
PUT DO GRÄŒKE - INTINERER 2018- DEONICA PUTA KROZ SRBIJU - PART 10
Prošli smo naplatnu rampu i ušli na teritoriju grada NIÅ A. Po info tabli kraj koje prolazimo saznajemo da do samog grada ima 11km.
NIÅ je najveći grad u jugoistočnoj Srbiji i sedište Nišavskog upravnog okruga, a na širem području grada živi oko 400.000 ljudi. Niš je treći grad po veličini u Srbiji (posle Beograda i Novog Sada). Niš je bio administrativni, vojni i trgovinski centar različitih država i carstava kojima je, tokom svoje duge istorije, pripadao. Na prostoru današnjeg Niša, u antičkom gradu Naisu rođeni su rimski carevi Konstantin Veliki i Konstancije III. Geografski položaj Niša učinio ga je strateški važnim i time primamljivim gradom za mnoge osvajače. Tokom istorije, teritorijom na kojoj se današnji grad nalazi prošli su Dardanci, Tračani, Iliri, Kelti, Rimljani, Huni, Avari, a zatim i Vizantinci, Srbi, Bugari i Osmanlije. U više navrata grad su zauzimali Mađari i Austrijanci. Od Turaka je oslobođen 1878. godine i od tada se ponovo nalazi u sastavu Srbije, s kratkim prekidima u toku Prvog i Drugog svetskog rata, kada je bio pod okupacijom. Uticaj različitih naroda koji su živeli na teritoriji današnjeg grada Niša primećuje se u kulturnom nasleđu grada, pre svega u njegovoj arhitektonskoj raznovrsnosti.
Burna istorija grada kao i veliki broj atrakcija čine NIÅ mestom kojem ostajemo dužni da ga detaljno proskeniramo, ali ovaj put vreme nam je popunjeno pa to ostavljamo za neku sledeću priliku. Niška tvrđava, lokalitet antičkog naselja Medijana, Ćele kula, spomenik posvećen ÄŒegarskoj bici, Lapidarium, Bali Begova džamija, Kamenički vis, Niška banja... atrakcije su koje svakako vredi obići i nakon sistematizacije utisaka sklopiti priču o ovom zanimljivom gradu.
Â
Â
Mi nastavljamo dalje i približavamo se petlji TRUPALE, možda i najvažnijoj na putu do Grčke.
Ali pre TRUPALA prolazimo kraj još jedne benzinske pumpe, ovaj put GAZPROM, a kojoj prilazimo isključenjem koje se nalazi na 196.4km.
Kilometar i po dalje sledi petlja TRUPALE obeležena pod brojem 48, ali pre same petlje nailazimo na dobro obeležene opcije koje nas informišu da se ovde autoput račva u dva pravca u zavisnosti da li vaš put do Grčke nastavljate preko Makedonije ili Bugarske.
Na 198.6km nailazimo na petlju 48 TRUPALE gde je desno isključenje koje vodi prvo ka NIÅ U SEVER, a zatim dalje ka PIROTU, DIMITROVGRADU i BUGARSKOJ. Ovaj pravac nosi oznaku E-80, a kako su radovi na njemu u završnoj fazi pretpostavljam da će neke ovaj pravac sve više zainteresovati.
Bez obzira na prednosti puta preko Bugarske, a jedan od njih je što u ovom slučaju ne treba zeleni karton za osiguranje mi ipak nastavljamo pravo jer nekoliko tabli sa natpisom THESSALONIKI kao i obično izazove ona prijatna treperenja jer sve smo bliži cilju. Dakle nastavljamo pravo putem E-70, prolazimo još jednu petlju, ovaj put broj 49 NIÅ JUG i nastavljamo dalje ka VRANJU i Makedonskoj granici.
Do petlje 49 i još jednog isključenja za NIÅ prešli smo tačno 203km. Na 204.7-om kilometru prolazimo kraj još jednog parkinga koji može poslužiti u slučaju nužde, a na 208-om kilometru nailazimo na petlju broj 50 MEROÅ INE gde se isključujete ukoliko želite za PROKUPLJE ili KURÅ UMLIJU. Na 207.5km ide prvo tabla na 500m pre same petlje.
A onda na 208km i sama petlja broj 50.
Autoput i dalje, a mi sve bliži VRANJU ali i još jednoj napaltnoj rampi na koju uskoro i nailazimo na tačno 217.5km. Ovde plaćamo iznos od 210 dinara za korišćenje autoputa, plaća se direktno inkasantu, dakle nema kartice koja je bila funkcionalna na potezu od BEOGRADA do NIÅ A. Ova, druga naplatna rampa na našem putu zove se DOLJEVAC.
A iznos putarine u zavisnosti od kategorije vozila koja trenutno važi možete pogledati u sledećoj tabeli.
Odmah nakon plaćene putarine sledi petlja broj 51 DOLJEVAC gde je isključenje za DOLJEVAC i ŽITORAÄU, a nalazi se na 218.1km.
Prošli smo naplatnu rampu i ušli na teritoriju grada NIÅ A. Po info tabli kraj koje prolazimo saznajemo da do samog grada ima 11km.
NIÅ je najveći grad u jugoistočnoj Srbiji i sedište Nišavskog upravnog okruga, a na širem području grada živi oko 400.000 ljudi. Niš je treći grad po veličini u Srbiji (posle Beograda i Novog Sada). Niš je bio administrativni, vojni i trgovinski centar različitih država i carstava kojima je, tokom svoje duge istorije, pripadao. Na prostoru današnjeg Niša, u antičkom gradu Naisu rođeni su rimski carevi Konstantin Veliki i Konstancije III. Geografski položaj Niša učinio ga je strateški važnim i time primamljivim gradom za mnoge osvajače. Tokom istorije, teritorijom na kojoj se današnji grad nalazi prošli su Dardanci, Tračani, Iliri, Kelti, Rimljani, Huni, Avari, a zatim i Vizantinci, Srbi, Bugari i Osmanlije. U više navrata grad su zauzimali Mađari i Austrijanci. Od Turaka je oslobođen 1878. godine i od tada se ponovo nalazi u sastavu Srbije, s kratkim prekidima u toku Prvog i Drugog svetskog rata, kada je bio pod okupacijom. Uticaj različitih naroda koji su živeli na teritoriji današnjeg grada Niša primećuje se u kulturnom nasleđu grada, pre svega u njegovoj arhitektonskoj raznovrsnosti.
Burna istorija grada kao i veliki broj atrakcija čine NIÅ mestom kojem ostajemo dužni da ga detaljno proskeniramo, ali ovaj put vreme nam je popunjeno pa to ostavljamo za neku sledeću priliku. Niška tvrđava, lokalitet antičkog naselja Medijana, Ćele kula, spomenik posvećen ÄŒegarskoj bici, Lapidarium, Bali Begova džamija, Kamenički vis, Niška banja... atrakcije su koje svakako vredi obići i nakon sistematizacije utisaka sklopiti priču o ovom zanimljivom gradu.
Â
Â
Mi nastavljamo dalje i približavamo se petlji TRUPALE, možda i najvažnijoj na putu do Grčke.
Ali pre TRUPALA prolazimo kraj još jedne benzinske pumpe, ovaj put GAZPROM, a kojoj prilazimo isključenjem koje se nalazi na 196.4km.
Kilometar i po dalje sledi petlja TRUPALE obeležena pod brojem 48, ali pre same petlje nailazimo na dobro obeležene opcije koje nas informišu da se ovde autoput račva u dva pravca u zavisnosti da li vaš put do Grčke nastavljate preko Makedonije ili Bugarske.
Na 198.6km nailazimo na petlju 48 TRUPALE gde je desno isključenje koje vodi prvo ka NIÅ U SEVER, a zatim dalje ka PIROTU, DIMITROVGRADU i BUGARSKOJ. Ovaj pravac nosi oznaku E-80, a kako su radovi na njemu u završnoj fazi pretpostavljam da će neke ovaj pravac sve više zainteresovati.
Bez obzira na prednosti puta preko Bugarske, a jedan od njih je što u ovom slučaju ne treba zeleni karton za osiguranje mi ipak nastavljamo pravo jer nekoliko tabli sa natpisom THESSALONIKI kao i obično izazove ona prijatna treperenja jer sve smo bliži cilju. Dakle nastavljamo pravo putem E-70, prolazimo još jednu petlju, ovaj put broj 49 NIÅ JUG i nastavljamo dalje ka VRANJU i Makedonskoj granici.
Do petlje 49 i još jednog isključenja za NIÅ prešli smo tačno 203km. Na 204.7-om kilometru prolazimo kraj još jednog parkinga koji može poslužiti u slučaju nužde, a na 208-om kilometru nailazimo na petlju broj 50 MEROÅ INE gde se isključujete ukoliko želite za PROKUPLJE ili KURÅ UMLIJU. Na 207.5km ide prvo tabla na 500m pre same petlje.
A onda na 208km i sama petlja broj 50.
Autoput i dalje, a mi sve bliži VRANJU ali i još jednoj napaltnoj rampi na koju uskoro i nailazimo na tačno 217.5km. Ovde plaćamo iznos od 210 dinara za korišćenje autoputa, plaća se direktno inkasantu, dakle nema kartice koja je bila funkcionalna na potezu od BEOGRADA do NIÅ A. Ova, druga naplatna rampa na našem putu zove se DOLJEVAC.
A iznos putarine u zavisnosti od kategorije vozila koja trenutno važi možete pogledati u sledećoj tabeli.
Odmah nakon plaćene putarine sledi petlja broj 51 DOLJEVAC gde je isključenje za DOLJEVAC i ŽITORAÄU, a nalazi se na 218.1km.
Post napisan: 2019-02-05 21:37:03
Put do Sitonije -
Intiner puta
-
PUT DO GRÄŒKE - INTINERER 2018 PART 2 - Post broj: # 1
autor
sitonija
grupa: admin
broj postova: 527
reputacija: 1
grupa: admin
broj postova: 527
reputacija: 1
PUT DO GRÄŒKE - INTINERER 2018- DEONICA PUTA KROZ SRBIJU - PART 11
Odmah nakon naplatne rampe DOLJEVAC sledi i petlja DOLJEVAC obeležena brojem 51, a ovo je mesto gde se isključujete ukoliko želite put DOLJEVCA ili ŽITORAÄE.
Petlja 51 nalazi se na 218.1km, a sledeća GADŽIN HAN i pod brojem 52 šest kilometara dalje, na 224.1km.
Sa desne strane autoputa nailazimo na plastenike kojih ovde ima u velikom broju, a to je siguran pokazatelj da smo blizu LESKOVCA. Prvo isključenje za LESKOVAC nalazi se na 230.9km, a u pitanju je petlja broj 53.
Ovde je isključenje zapravo na stari put koji vas vodi ka LESKOVCU.
Sledi i petlja 54, ponovo obeležena kao LESKOVAC JUG, a locirana na 246.9km.
Od ove petlje do VRANJA imamo još 53km, ali prvo sledi GRDELICA do koje imamo još 11km.
Sledi 11km perfektnog puta koji produžava autoput sve do GRDELICE.
Na 257.7km nailazimo na petlju broj 55 GRDELICA, a par stotina metara dalje i informaciju da za 1km prestaje autoput.
Tako je bilo u vreme kada smo prolazili ovuda ali ne znači da će tako biti kada vi krenete put Grčke jer radovi na rekonstrukcijama i izradama deonica novog puta idu svojim tokom. Stižemo i do 260-og kilometra i dela gde saznajemo da se milionski iznosi u evrima troše namenski uz još jedno divljenje građevinarima koji odrađuju ovaj tehnički vrlo zahtevan posao.
Kilometar dalje prelazimo MOST OBNOVE koji uvek pokrene sumorne slike iz 1999. godine kada su Nato zlotvori ovde demonstrirali silu i pogodili voz za Solun.
Odmah po prelasku mosta lepo se vide konture novog autoputa koji će u ovom delu ići desno od postojeće magistrale. U tom smislu građevinari su morali usecati brda i napraviti veliki broj mostova koji prelaze preko Južne Morave.
Na ovom delu puta mora se voziti vrlo oprezno jer zbog izvođenja radova ima dosta zemlje i šuta na kolovozu, pa budite pažljivi.Uskoro slede PREDEJANE, standradno zaustavno mesto za mnoge, zapisujemo kilometražu 266.3km, a uskoro će se ovuda prolaziti kroz novi tunel PREDEJANE koji je upravo ovih dana asfaltiran. I on prolazi udesno od postojeće magistrale.
Odmah nakon naplatne rampe DOLJEVAC sledi i petlja DOLJEVAC obeležena brojem 51, a ovo je mesto gde se isključujete ukoliko želite put DOLJEVCA ili ŽITORAÄE.
Petlja 51 nalazi se na 218.1km, a sledeća GADŽIN HAN i pod brojem 52 šest kilometara dalje, na 224.1km.
Sa desne strane autoputa nailazimo na plastenike kojih ovde ima u velikom broju, a to je siguran pokazatelj da smo blizu LESKOVCA. Prvo isključenje za LESKOVAC nalazi se na 230.9km, a u pitanju je petlja broj 53.
Ovde je isključenje zapravo na stari put koji vas vodi ka LESKOVCU.
Sledi i petlja 54, ponovo obeležena kao LESKOVAC JUG, a locirana na 246.9km.
Od ove petlje do VRANJA imamo još 53km, ali prvo sledi GRDELICA do koje imamo još 11km.
Sledi 11km perfektnog puta koji produžava autoput sve do GRDELICE.
Na 257.7km nailazimo na petlju broj 55 GRDELICA, a par stotina metara dalje i informaciju da za 1km prestaje autoput.
Tako je bilo u vreme kada smo prolazili ovuda ali ne znači da će tako biti kada vi krenete put Grčke jer radovi na rekonstrukcijama i izradama deonica novog puta idu svojim tokom. Stižemo i do 260-og kilometra i dela gde saznajemo da se milionski iznosi u evrima troše namenski uz još jedno divljenje građevinarima koji odrađuju ovaj tehnički vrlo zahtevan posao.
Kilometar dalje prelazimo MOST OBNOVE koji uvek pokrene sumorne slike iz 1999. godine kada su Nato zlotvori ovde demonstrirali silu i pogodili voz za Solun.
Odmah po prelasku mosta lepo se vide konture novog autoputa koji će u ovom delu ići desno od postojeće magistrale. U tom smislu građevinari su morali usecati brda i napraviti veliki broj mostova koji prelaze preko Južne Morave.
Na ovom delu puta mora se voziti vrlo oprezno jer zbog izvođenja radova ima dosta zemlje i šuta na kolovozu, pa budite pažljivi.Uskoro slede PREDEJANE, standradno zaustavno mesto za mnoge, zapisujemo kilometražu 266.3km, a uskoro će se ovuda prolaziti kroz novi tunel PREDEJANE koji je upravo ovih dana asfaltiran. I on prolazi udesno od postojeće magistrale.
Post napisan: 2019-02-05 21:37:03
Put do Sitonije -
Intiner puta
-
PUT DO GRÄŒKE - INTINERER 2018 PART 2 - Post broj: # 2
autor
sitonija
grupa: admin
broj postova: 527
reputacija: 1
grupa: admin
broj postova: 527
reputacija: 1
PUT DO GRÄŒKE - INTINERER 2018- DEONICA PUTA KROZ SRBIJU - PART 12
Ostavljamo MOTEL PREDEJANE za nama, a uz motel je NIS-ova benzinska pumpa pa ukoliko nekom zatreba dopuna gorivom da to ima u vidu. Vozimo i dalje starim magistralnim putem i nakon 7km nailazimo na MOTEL DŽEP, još jedno uobičajeno odmorište godinama u nazad.Â
Novi autoput prolaziće desno od oba motela pa će kada ovaj bude pušten u saobraćaj do njih moći da se stigne uz obavezno isključenje sa autoputa. Videćemo kako će se to odraziti na posetu gostiju.
Prešli smo 273.6km od VRÄŒINA i nakon MOTELA DŽEP sledi deo puta gde se ponovo lepo vidi ozbiljnost i kompleksnost radova na izgradnji autoputa. Prave se betonski serklaži da spreče odron brda u koje se useca trasa novog puta.
Uskoro sledi i deo puta gde prolazimo ispod betonske konstrukcije novog autoputa.
Odavde pa nadalje sve do posle VLADÄŒINOG HANA novi autoput ići će trasom levo od postojeće magistrale. Ovde viđamo tešku mašineriju na poslovima usecanja brda.
Na 278-om kilometru nailaimo na stari tunel MANAJLE dužine 334m.
A tri kilometra dalje i na tunel KRIŽINCE dužine 328m.
Na 282-om kilometru nailazimo na informaciju o investiciji na ovom delu autoputa, a sa leve strane vidi se i završen vijadukt koji će autoput preneti visoko iznad Vladičinog Hana. opet sa leva u odnsou na postojeću magistralu.
Na 283.4km nailazimo na isključenje za VLADIÄŒIN HAN, simpatično mestašce sa kojim želimo malo detaljnije da vas upoznamo pa ćemo se ovde isključiti i kratko zadržati.
VLADIÄŒIN HAN ima dosta zanimljivosti za one koji ovde žele da naprave kraću ili dužu pauzu za odmor, da ručaju kvalitetno, a jeftino ili možda i da prenoće na putu do Grčke. Odmah po ulasku u mesto primećujemo NIS-ovu pumpu, tu je i nekadašnja robna kuća Beograd iza koje se nalazi SPORTSKI CENTAR KUNJAK. Jako lepo uređeno mesto sa šetalištem uz Južnu Moravu, spravama za vežbane, sportskim terenima, a leti ovde radi i veliki otvoreni bazen.
A u sklopu kompleksa postoji i restoran BAZEN gde se može ručati po izuzetno povoljnim cenama. Restoran se nalazi odmah kraj bazena i do njega se može doći kolima.
Najveća atrakcija VLADIÄŒINOG HANA je je HRAM SVETOG KNEZA LAZARA i svih srpskih mučenika i novomučenika koji se nalazi u samom gradskom jezgru, a lepo se vidi iz sportskog centra KUNJAK. Hram je izgrađen na lokalitetu zvanom „Čučuljke“, a posvećen je Svetom Velikomučeniku kosovskom knezu Lazaru i svima onima koji su život položili za svoje bližnje. Temelji hrama postavljeni su 1997. g. a osvećeni 2001. godine. Na osvećenju temelja prisustvovao je lično NJegova svetost Patrijarh srpski gospodin g. Pavle. Izgradnja je nastavljena 2006. godine. Krst na glavnoj kupoli postavljen je 2008. g. čime je Hram otvoren za vernike i vršenje bogosluženja. Ikonostas unutar hrama je poklon manastira Sv. Prohor Pčinjski. Ikonostas je izuzetno dobro očuvan, ukrašen duborezom i ikonama. Star je preko 30 godina.
Još jedno mesto koje želimo da vam prezentujemo je VILA GRAZIA, smeštena na putu koji vodi ka VLASINSKOM JEZERU, a gde možete prenoćiti u odličnom smeštaju ili ručati i osvežiti se u restoranu koji nudi veliki izbor kvalitetnih jela.
Komforne sobe sa klimom i wi-fi internetom, kupatilima sa tuš kabinama pružaju dobre uslove za odmor na samo 500m od magistrale kojom ćete sutradan nastaviti dalje ka Makedoniji i Grčkoj. U sklopu GRAZIE postoje restoran i picerija, ambijent je lep, a usluga korektna.
Ovde, po mišljenju ekspedicije Sitonijanadlanu se služe možda i najbolje palčinke u Srbiji pa upravo zato ovde obavezno svraćamo kada prolazimo danju.
Nekoliko je razloga da VLADIÄŒIN HAN posetite, videćemo kako će biti rešeno isključenje sa novog autoputa, ali sa magistrale je to jednostavno i lako.
Vraćamo se ponovo na magistralu i na 284-om kilometru neposredno pre mosta saznajemo da do VRANJA imamo još 25km. Znak se odnosi na stari magistralni put, a uskoro ćemo videti da puštenom deonicom novog autoputa ima manje pa ćemo u VRANJE stići vrlo brzo.
286-i kilometar je mesto gde odlučujete kako ćete dalje ka VRANJU, pravo ukoliko želite starom magistralom, odnsono levo ukoliko svoj put nastavljate autoputem.
Na 286.2km pažljivo i prema znaku za THESSALONIKI i SKOPLJE levo.
300m dalje izlazimo na autoput i nastavljamo dalje ka VRANJU. Put je fantastičan i auto klizi kao da lebdi.
Ostavljamo MOTEL PREDEJANE za nama, a uz motel je NIS-ova benzinska pumpa pa ukoliko nekom zatreba dopuna gorivom da to ima u vidu. Vozimo i dalje starim magistralnim putem i nakon 7km nailazimo na MOTEL DŽEP, još jedno uobičajeno odmorište godinama u nazad.Â
Novi autoput prolaziće desno od oba motela pa će kada ovaj bude pušten u saobraćaj do njih moći da se stigne uz obavezno isključenje sa autoputa. Videćemo kako će se to odraziti na posetu gostiju.
Prešli smo 273.6km od VRÄŒINA i nakon MOTELA DŽEP sledi deo puta gde se ponovo lepo vidi ozbiljnost i kompleksnost radova na izgradnji autoputa. Prave se betonski serklaži da spreče odron brda u koje se useca trasa novog puta.
Uskoro sledi i deo puta gde prolazimo ispod betonske konstrukcije novog autoputa.
Odavde pa nadalje sve do posle VLADÄŒINOG HANA novi autoput ići će trasom levo od postojeće magistrale. Ovde viđamo tešku mašineriju na poslovima usecanja brda.
Na 278-om kilometru nailaimo na stari tunel MANAJLE dužine 334m.
A tri kilometra dalje i na tunel KRIŽINCE dužine 328m.
Na 282-om kilometru nailazimo na informaciju o investiciji na ovom delu autoputa, a sa leve strane vidi se i završen vijadukt koji će autoput preneti visoko iznad Vladičinog Hana. opet sa leva u odnsou na postojeću magistralu.
Na 283.4km nailazimo na isključenje za VLADIÄŒIN HAN, simpatično mestašce sa kojim želimo malo detaljnije da vas upoznamo pa ćemo se ovde isključiti i kratko zadržati.
VLADIÄŒIN HAN ima dosta zanimljivosti za one koji ovde žele da naprave kraću ili dužu pauzu za odmor, da ručaju kvalitetno, a jeftino ili možda i da prenoće na putu do Grčke. Odmah po ulasku u mesto primećujemo NIS-ovu pumpu, tu je i nekadašnja robna kuća Beograd iza koje se nalazi SPORTSKI CENTAR KUNJAK. Jako lepo uređeno mesto sa šetalištem uz Južnu Moravu, spravama za vežbane, sportskim terenima, a leti ovde radi i veliki otvoreni bazen.
A u sklopu kompleksa postoji i restoran BAZEN gde se može ručati po izuzetno povoljnim cenama. Restoran se nalazi odmah kraj bazena i do njega se može doći kolima.
Najveća atrakcija VLADIÄŒINOG HANA je je HRAM SVETOG KNEZA LAZARA i svih srpskih mučenika i novomučenika koji se nalazi u samom gradskom jezgru, a lepo se vidi iz sportskog centra KUNJAK. Hram je izgrađen na lokalitetu zvanom „Čučuljke“, a posvećen je Svetom Velikomučeniku kosovskom knezu Lazaru i svima onima koji su život položili za svoje bližnje. Temelji hrama postavljeni su 1997. g. a osvećeni 2001. godine. Na osvećenju temelja prisustvovao je lično NJegova svetost Patrijarh srpski gospodin g. Pavle. Izgradnja je nastavljena 2006. godine. Krst na glavnoj kupoli postavljen je 2008. g. čime je Hram otvoren za vernike i vršenje bogosluženja. Ikonostas unutar hrama je poklon manastira Sv. Prohor Pčinjski. Ikonostas je izuzetno dobro očuvan, ukrašen duborezom i ikonama. Star je preko 30 godina.
Još jedno mesto koje želimo da vam prezentujemo je VILA GRAZIA, smeštena na putu koji vodi ka VLASINSKOM JEZERU, a gde možete prenoćiti u odličnom smeštaju ili ručati i osvežiti se u restoranu koji nudi veliki izbor kvalitetnih jela.
Komforne sobe sa klimom i wi-fi internetom, kupatilima sa tuš kabinama pružaju dobre uslove za odmor na samo 500m od magistrale kojom ćete sutradan nastaviti dalje ka Makedoniji i Grčkoj. U sklopu GRAZIE postoje restoran i picerija, ambijent je lep, a usluga korektna.
Ovde, po mišljenju ekspedicije Sitonijanadlanu se služe možda i najbolje palčinke u Srbiji pa upravo zato ovde obavezno svraćamo kada prolazimo danju.
Nekoliko je razloga da VLADIÄŒIN HAN posetite, videćemo kako će biti rešeno isključenje sa novog autoputa, ali sa magistrale je to jednostavno i lako.
Vraćamo se ponovo na magistralu i na 284-om kilometru neposredno pre mosta saznajemo da do VRANJA imamo još 25km. Znak se odnosi na stari magistralni put, a uskoro ćemo videti da puštenom deonicom novog autoputa ima manje pa ćemo u VRANJE stići vrlo brzo.
286-i kilometar je mesto gde odlučujete kako ćete dalje ka VRANJU, pravo ukoliko želite starom magistralom, odnsono levo ukoliko svoj put nastavljate autoputem.
Na 286.2km pažljivo i prema znaku za THESSALONIKI i SKOPLJE levo.
300m dalje izlazimo na autoput i nastavljamo dalje ka VRANJU. Put je fantastičan i auto klizi kao da lebdi.
Post napisan: 2019-02-05 21:37:03
Put do Sitonije -
Intiner puta
-
PUT DO GRÄŒKE - INTINERER 2018 PART 2 - Post broj: # 3
autor
sitonija
grupa: admin
broj postova: 527
reputacija: 1
grupa: admin
broj postova: 527
reputacija: 1
PUT DO GRÄŒKE - INTINERER 2018- DEONICA PUTA KROZ SRBIJU - PART 13
Kilometar nakon što smo izašli na autoput nailazimo na benzinsku pumpu LUK OIL koja je evidentirana na 287.5-om kilometru ali ako planirate ovde da dopunite gorivo obratite pažnju na isključenje za istu jer su ovde postavljene visoke barijere za zaštitu od buke pa pumpa nije baš lepo uočljiva. Inače ove barijere postoje duž cele deonice gde god postoje naseljena mesta.Â
Na 297.2km nalazi se još jedno dobro uređeno zaustavno mesto sa parkingom za automobile, a odvojeno za autobuse i kamione.
Sve smo bliži isključenju za VRANJE, dobro je obeleženo kako bi blagovremeno se prestrojili svi koji imaju nameru da se ovde isključe.
Inače ovo isključenje iskoristiće i svi oni koji žele da nastave put preko alternativnog prelaza sa Makedonijom PROHOR PÄŒINJSKI, a ovde je i izlazak za VRANJSKU BANJU.
U mapi intinerera ovo isključenje obeleženo je na 306-om kilometru od početka našeg puta. S obzirom da mi imamo plan zadržavanja i noćenja u VRANJU isključujemo se ovde sa autoputa, a 200m dalje nailazimo na lokalitet buduće naplatne rampe. S obzirom da ona još uvek nije u funkciji samo prolazimo bez zaustavljanja.
Par stotina metara nakon rampe nailazimo na stari lokalni put VLADIÄŒIN HAN - VRANJE gde sada skrećemo levo i na 307.8km nailazimo na prvo skretanje koje vodi ka VRANJU.
Ovde skrećemo desno i ubrzo stižemo do naših prijatelja M GARNI HOTEL gde ćemo se smestiti i prenoćiti jer imamo nameru da malo detaljnije ispitamo zanimljivosti i atrakcije VRANJA. Uskoro ćemo se uveriti da tu ima i te kako razloga da se svrati i napravi zanimljiva i ispunjena pauza. Parking M HOTELA nalazi se na tačno 308.2km od naplatne rampe VRÄŒIN kod Beograda.
Naravno prvo sledi susret sa Zoranom i Valentinom, dobrim ljudima koji su najodgovorniji za postojanje ovog mestu kojem se uvek rado vraćamo kad god nas put dovede u ovaj kraj. Â
Kilometar nakon što smo izašli na autoput nailazimo na benzinsku pumpu LUK OIL koja je evidentirana na 287.5-om kilometru ali ako planirate ovde da dopunite gorivo obratite pažnju na isključenje za istu jer su ovde postavljene visoke barijere za zaštitu od buke pa pumpa nije baš lepo uočljiva. Inače ove barijere postoje duž cele deonice gde god postoje naseljena mesta.Â
Na 297.2km nalazi se još jedno dobro uređeno zaustavno mesto sa parkingom za automobile, a odvojeno za autobuse i kamione.
Sve smo bliži isključenju za VRANJE, dobro je obeleženo kako bi blagovremeno se prestrojili svi koji imaju nameru da se ovde isključe.
Inače ovo isključenje iskoristiće i svi oni koji žele da nastave put preko alternativnog prelaza sa Makedonijom PROHOR PÄŒINJSKI, a ovde je i izlazak za VRANJSKU BANJU.
U mapi intinerera ovo isključenje obeleženo je na 306-om kilometru od početka našeg puta. S obzirom da mi imamo plan zadržavanja i noćenja u VRANJU isključujemo se ovde sa autoputa, a 200m dalje nailazimo na lokalitet buduće naplatne rampe. S obzirom da ona još uvek nije u funkciji samo prolazimo bez zaustavljanja.
Par stotina metara nakon rampe nailazimo na stari lokalni put VLADIÄŒIN HAN - VRANJE gde sada skrećemo levo i na 307.8km nailazimo na prvo skretanje koje vodi ka VRANJU.
Ovde skrećemo desno i ubrzo stižemo do naših prijatelja M GARNI HOTEL gde ćemo se smestiti i prenoćiti jer imamo nameru da malo detaljnije ispitamo zanimljivosti i atrakcije VRANJA. Uskoro ćemo se uveriti da tu ima i te kako razloga da se svrati i napravi zanimljiva i ispunjena pauza. Parking M HOTELA nalazi se na tačno 308.2km od naplatne rampe VRÄŒIN kod Beograda.
Naravno prvo sledi susret sa Zoranom i Valentinom, dobrim ljudima koji su najodgovorniji za postojanje ovog mestu kojem se uvek rado vraćamo kad god nas put dovede u ovaj kraj. Â
Post napisan: 2019-02-05 21:37:03
Put do Sitonije -
Intiner puta
-
PUT DO GRÄŒKE - INTINERER 2018 PART 2 - Post broj: # 4
autor
sitonija
grupa: admin
broj postova: 527
reputacija: 1
grupa: admin
broj postova: 527
reputacija: 1
PUT DO GRÄŒKE - INTINERER 2018- DEONICA PUTA KROZ SRBIJU - PART 14 - VRANJE
VRANJE je poznato i po odličnoj gastronomskoj ponudi, velikom broju restorana autentične kuhinje vranjskog kraja, a sve to po izuzetno povoljnim cenama u odnosu na ostale veće gradove Srbije. ovom prilikom pomenućemo samo neke od njih: Stari bunar, Kod Babe na ručak, Dvor, 4 godišnja doba, Hobbit, A2, Gradska meana, Haremluk... Ovaj poslednji HAREMLUK, nekadašnji simbol Vranja u oblasti ugostiteljstva i turizma nakon više od dve godine propadanja zdanja, ponovo je otvoren. U Haremluku će se i dalje održavati manifestacije, prvenstveno kulturne, jer ovaj objekat ima svoju istoriju. Saznajemo da ovo neće biti samo klasičan restoran ili kafana, već mesto okupljanja svih, počev od umetnika, pa nadalje
Nakon pozdrava sa našim ljubaznim domaćinima smeštamo se u našu sobu, a onda naravno svi zajedno izlazimo u grad na večeru i druženje.
Naši domaćini preporučili su nam novootvoreni HAREMLUK gde ćemo Vranje doživeti u najautentičnijem ambijentu, a naravno i dobro večerati.
Prijatno veče u društvu prijatelja, sati lagano klize, a nas sutradan čeka puno posla i nastavak puta. Zato se vraćamo u naš smeštaj. Inače M GARNI HOTEL raspolaže vrlo komfornim sobama, moderno opremljenim kako bi se gost osetio prijatno.
Kao i uvek ovde se dobro naspavamo i izjutra budemo odmorni za nastavak puta, nakon doručka koji je u ponudi gostima.
Pozdravljamo se sa domaćinima Zoranom i Valentinom i naoružani informacijama krećemo u detaljni obilazak grada VRANJA kako bi vam prikazali barem deo atrakcija i znamenitosti u mestu.
Na samom ulasku u mesto dobrodošlica.
A onda i prijatno iznenađenje u samom gradu, naime gradske službe odlično su obeležile lokalitet zanimljive za posetioce i dovoljno je samo da pratite one braon putokaze koji vas vode do atrakcija u mestu. Mi smo naravno unapred pripremili i njihove GPS koordinate ali iskreno nisu nam trebale jer je snalaženje u VRANJU vrlo jednostavno, a i info znakovi su postavljeni gde treba.
Prva zaustavna tačka našeg obilaska VRANJA je MANASTIR SVETOG NIKOLE smešten na uzvišenju u delu staro VRANJE. Manastir datira iz prve polovine 14. veka i pripada eparhiji vranjskoj. Manastir Sv. Nikole u ХХ veku egzistira kao crkva, ali je 1995. godine nakon obnove izgrađen i manastirski konak. Ne postoje precizni podaci ko je i kada izgradio ovu crkvu. Najviše podataka ima u delima Jovana Hadži-Vasiljevića i poveljama kojima je ovaj manastir darivan Hilandaru. Godine 1402. manastir Svetog Nikole napušta monaštvo, manastir ostaje pust i nakon turskog razaranja ostaje u ruševinama do kraja 19. veka. Obnovljen je 1905. godine na temelju stare zadužbine, za vreme Njegovog Veličanstva kralja Petra I. Iz tog perioda datira i ikonostas. Zaista najbolje mesto gde smo se mogli naći u dane oko velikog Praznika SVETOG NIKOLE.
Odmah do crkve nalazi se i konak izgrađen u tipičnom vranjskom stilu 1995. godine.
A kako se ovaj deo VRANJA nalazi na uzvišenju pogled na grad odavde je predivan. Uz manastir protiče VRANJSKA REKA, a u neposrednoj blizini je još jedna atrakcija Vranja BELI MOST.
Za postojanje ovog mosta vezuje se jedna legenda o zabranjenoj ljubavi Ajše i Stojana jer ova rečica nekada je razdvajala turski i srpski deo starog Vranja. Otac turkinje Ajše branio je ovu ljubav, na kraju čak i zazidao Ajšu u kulu sa malim uskim prozorima koji su ona i Stojan i dalje koristili za razmenjivanje ljubavi. Na kraju besni otac ubija Ajšu koja ga na samrti zavetuje da izgradi BELI MOST simbol njihove večne ljubavi.
Postoji i verovanje da je ovo most koji donosi ljubav u živoz svakog ko pređe preko njega. Mi ga prelazimo i na drugoj strani VRANJSKE REKE dolazimo do još jedne atrakcije CRKVE SVETE PETKE TRNOVE koja ima reputaciju najmisterijoznije crkve u Srbiji.
Jedinstveni verski objekat u Vranju vekovima unazad, na Veliki Petak, pohodi na hiljade vernika. Mirno stoje u redovima i čekaju i po nekoliko sati kako bi zapalili sveću u jednoj od najmanjih crkava u Srbiji. Crkva Svete Petke Trnove, prema predanju, sagrađena je u Vranju, u ranom srednjem veku. Temelji ispred crkve koji su od kamenja potiču iz 13. veka i pod zaštitom su države. Nakon osvajanja Vranja od strane Turaka crkva je proširena, jer su se kasnije u tom delu varoši naselili najbogatiji Turci – age i begovi. Odlučili su da sagrade džamiju na zidinama pravoslavne bogomolje. Kad su počeli da grade minaret, što bi danju sagradili, noću bi se samo srušilo. Jedan od vođenijih Turaka predložio je da se u zidine utisne krst i da vide šta će se tada desiti. Kad su utisnuli krst u zid, od tada se više ništa nije srušilo.
Sagradili su džamiju koja se do dana današnjeg kod Vranjanaca naziva Krstata džamija. Postojala je sve do 1878. godine kad je Vranje oslobođeno od Turaka. Tad su srpski ustanici porušili čak osam džamija u gradu, a među njima i ovu. Ubrzo je na ruševinama sagrađena crkva Sveta Petka, mnogo manja od prvobitne, čak jedna od najmanjih u Srbiji. Postoje i zapisi koji govore o tome da negde u zidinama postoje mošti nekog od svetaca, pa je zbog toga toliko blagodatna. Naravno, kao i svaka priča, i ova ima nekoliko verzija. Po jednoj, Turci su napravili objekat s četiri minareta u obliku krsta, što deluje logično i nije jedinstven slučaj u svetu. Po drugoj, manje verovatnoj, na vrh minareta je postavljen krst. U nekim zapisima piše da je na taj način poslata poruka da su ujedinjene dve vere. Najverovatnija je ipak ova koja kaže da je u osnovu utisnut krst i da je kasnije gradnja tekla bez problema. Crkva je oduvek bila posvećena Svetoj Petki i poznata je kao najčudotvornija crkva u kraju.
Dakle tri zanimljive atrakcije u krugu par stotina metara. Spuštamo se sada do centra VRANJA gde preko puta robne kuće Beograd i odmah do Pošte pronalazimo najimpozantniju atrakciju u centru Vranja SABORNI HRAM SVETE TROJICE. Inače u ovom delu grada koji je zapravo strogi centar i ima zonirani parking prostor vrlo brzo pronalazimo slobodno mesto i slanjem registarskog broja sms-om na broj 9117 verifikujemo kartu za parking u crvenoj zoni po ceni od 35 dinara za jedan sat. Sledeći sat produžili smo na isti način ali je cena sledećeg sata parkiranja u strogom centru 40 din.
Ovo je glavni i najveći pravoslavni hram u Vranju i središnja crkva Vranjske eparhije Srpske pravoslavne crkve. Današnji Saborni hram Svete Trojice nalazi se na mestu starije crkve. Krajem 18. i početkom 19. veka nastupio je privredni uspon Vranja koji je pratio buđenje i građanske i srpske nacionalne svesti, ali i obnove verskog života, posle ukidanja Pećke patrijaršije.
Velika Saborna crkva je građena uz pomoć vranjskog paše Huseina - "velikog prijatelja Srba", što je veoma smetalo domaćim Turcima. Turci i Arnauti iz okoline su čak na Spasovdan 1843. godine opljačkali hrišćane i oskrnavili crkve po varoši. Pod uticajem međunarodne javnosti i diplomatskih predstavnika, ali i po zahtevu Vranjanaca, Porta je pohvatala i kaznila pobunjenike. Carska komisija procenila je štetu za porušenu Sabornu crkvu. Kako šteta nije isplaćena to su Vranjanci sopstvenim sredstvima i rabotom podigli novu crkvu, po svemu sudeći, na temeljima prethodne. Crkva je građena 1858-1860. Graditelj crkve bio je Kosta Damjanov, a poticao je iz poznate mijačke porodice u debarskom kraju, dok je njegov brat izradio oltarsku pregradu.
Nastavljamo pešice dalje na jug ulicom Kralja Stefana Prvovenčanog spuštamo se do Baba Zlatine ulice u kojoj se nalazi RODNA KUĆA BORE STANKOVIÄŒA. Kuća u kojoj se rodio i živeo veliki srpski pripovedač nalazi se u Baba Zlatinoj ulici, koja i dan-danas podseća na staro Vranje, koje je u svojim delima ovekovečio veliki pisac.
Borina rodna kuća izgrađena je oko 1850. godine. Još za života Bore Stankovića kuća je prodata, ali je kasnije otkupljena i 1967. godine pretvorena u muzej. Do kuće se dolazi sokačetom popločanim kaldrmom a u dvorištu se ulazi kroz veliku staru kapiju. U dvorištu se osim kuće nalazi: bunar, kuhinja sa ognjištem, koja je odvojena od kuće i veliki šam-dud. Gostinska soba, koja je najveća prostorija u kući, nameštena je poluorijentalno. Do nje je baba-Zlatina soba, sa razbojem i gvozdenim krevetom.
Sledeća atrakcija do koje pešačimo kroz zanimljive ulice VRANJA je PAÅ IN KONAK.
Zdanje u Vranju koje je sagradio Raif-beg Džinić 1765. godine. Konak se sastoji od dve zrade. U prvoj zgradi (Narodni Muzej) bio je selamluk za boravak muškaraca, a u drugoj (sada poslovni centar SIMPO) haremluk za pašine žene. Zgrada selamluka se nalazi pored ulice, a zgrada haremluka iza nje, u dvorištu. Od pašinih potomaka konak je otkupio vladika Pajsije i poklonio gradu. Od 1881. do 1932. u ovim konacima je bila smeštena najpre Vranjska gimnazija, zatim opština, a od 1960. Narodni muzej. Prvi konzervatorsko-restauratorski radovi izvedeni su 1955, a 1994. završena je revitalizacija.
Sledeća tačka planiranog obilaska VRANJA je HAMAM - TURSKO KUPATILO, nažalost objekat koji nije u funkciji pa čak ni za posetioce jer je imanje gde se nalazi zaključano i vidno zapušteno. Nažalost...
Staro tursko kupatilo, sagrađeno krajem XVII veka u stilu balkansko-orijentalne arhitekture toga doba. Građen je od tesanog kamena i opeke, a njegov unutrašnji prostor sastoji se iz svlačionice, mesta za kupanje – Halvata i rezervoara za vodu – Hazne. LJudi su ležali na teršeni – zagrejan uzdignut kameni pod, gde je probijala para, da bi se kupanje završavalo u kurnama – kabinama, koje su bile zatvarane pištimaljima – velikim peškirima. Na krovu pokrivenim ćeramidom, nalazi se 5 kupola sa staklenim okulisima preko kojih se osvetljavao unutrašnji prostor. Prema predanju, prilikom zidanja Hamama (Amama) kao vezivni materijal za kamen i ciglu korišćen je malter od peska i jaja.
Å etnja ulicama VRANJA donosi lepe impresije i prizore vrlo inspirativne za foto aparat.
A kako su se u vreme kada smo mi obilazili VRANJE bližili novogodišnji i božićni praznici atmosfera je bila praznična na svakom koraku.
Inače šetalište i pešačka zona su završene i sada krase VRANJE u najboljem smislu.
Ulica Kralja Stefana Prvovenčanog prepuna je lokala, prodavnica, kafića.. Mi pravimo pauzu u jednom od njih KAFE CITY.
Izuzetno prijatno mesto sa gasnim kaminom ALFA VRANJE, prijatnim i ljubaznim osobljem i cenama koje nas posetioce iz Beograda iznenađuje... u pozitivnom smislu naravno...
Turska kafa 70 dinara, a topla čokolada sa šlagom 120 dinara. U ovoj ulici pronalazimo i lokal TURISTIÄŒKE ORGANIZACIJE VRANJA.
U VRANJU se nalaze još jedni Prijatelji sajtova SITONIJANADLANU, a u pitanju je poznata kafana KOD MRKELU 2, mesto standardno dobre i jeftine hrane. Naravno koristimo priliku da se vidimo sa drugarima i malo čalabrcnemo.
A kako je zima obavezno poručujemo njihovu zimsku salatu...
Da, na putu za Sarti, oabevzno kod MRKELU 2...
Na kraju prepuni utisaka i prevaziđenih očekivanja napuštamo VRANJE i nastavljamo naš put. VRANJE smešteno na nešto manje od pola puta do SOLUNA, njegove atrakcije, divni i ljubazni ljudi, odličan smeštaj M GARNI HOTEL mogu biti dovoljni razlozi da upravo ovo mesto bude ono gde ćete prenoćiti na putu do Grčke. Za sve vas koji polazite iz gradova severno od Beograda zaista odličan i pametan izbor.
Mi ćemo se u VRANJE sigurno vratiti već nekom sledećom prilikom.
VRANJE je poznato i po odličnoj gastronomskoj ponudi, velikom broju restorana autentične kuhinje vranjskog kraja, a sve to po izuzetno povoljnim cenama u odnosu na ostale veće gradove Srbije. ovom prilikom pomenućemo samo neke od njih: Stari bunar, Kod Babe na ručak, Dvor, 4 godišnja doba, Hobbit, A2, Gradska meana, Haremluk... Ovaj poslednji HAREMLUK, nekadašnji simbol Vranja u oblasti ugostiteljstva i turizma nakon više od dve godine propadanja zdanja, ponovo je otvoren. U Haremluku će se i dalje održavati manifestacije, prvenstveno kulturne, jer ovaj objekat ima svoju istoriju. Saznajemo da ovo neće biti samo klasičan restoran ili kafana, već mesto okupljanja svih, počev od umetnika, pa nadalje
Nakon pozdrava sa našim ljubaznim domaćinima smeštamo se u našu sobu, a onda naravno svi zajedno izlazimo u grad na večeru i druženje.
Naši domaćini preporučili su nam novootvoreni HAREMLUK gde ćemo Vranje doživeti u najautentičnijem ambijentu, a naravno i dobro večerati.
Prijatno veče u društvu prijatelja, sati lagano klize, a nas sutradan čeka puno posla i nastavak puta. Zato se vraćamo u naš smeštaj. Inače M GARNI HOTEL raspolaže vrlo komfornim sobama, moderno opremljenim kako bi se gost osetio prijatno.
Kao i uvek ovde se dobro naspavamo i izjutra budemo odmorni za nastavak puta, nakon doručka koji je u ponudi gostima.
Pozdravljamo se sa domaćinima Zoranom i Valentinom i naoružani informacijama krećemo u detaljni obilazak grada VRANJA kako bi vam prikazali barem deo atrakcija i znamenitosti u mestu.
Na samom ulasku u mesto dobrodošlica.
A onda i prijatno iznenađenje u samom gradu, naime gradske službe odlično su obeležile lokalitet zanimljive za posetioce i dovoljno je samo da pratite one braon putokaze koji vas vode do atrakcija u mestu. Mi smo naravno unapred pripremili i njihove GPS koordinate ali iskreno nisu nam trebale jer je snalaženje u VRANJU vrlo jednostavno, a i info znakovi su postavljeni gde treba.
Prva zaustavna tačka našeg obilaska VRANJA je MANASTIR SVETOG NIKOLE smešten na uzvišenju u delu staro VRANJE. Manastir datira iz prve polovine 14. veka i pripada eparhiji vranjskoj. Manastir Sv. Nikole u ХХ veku egzistira kao crkva, ali je 1995. godine nakon obnove izgrađen i manastirski konak. Ne postoje precizni podaci ko je i kada izgradio ovu crkvu. Najviše podataka ima u delima Jovana Hadži-Vasiljevića i poveljama kojima je ovaj manastir darivan Hilandaru. Godine 1402. manastir Svetog Nikole napušta monaštvo, manastir ostaje pust i nakon turskog razaranja ostaje u ruševinama do kraja 19. veka. Obnovljen je 1905. godine na temelju stare zadužbine, za vreme Njegovog Veličanstva kralja Petra I. Iz tog perioda datira i ikonostas. Zaista najbolje mesto gde smo se mogli naći u dane oko velikog Praznika SVETOG NIKOLE.
Odmah do crkve nalazi se i konak izgrađen u tipičnom vranjskom stilu 1995. godine.
A kako se ovaj deo VRANJA nalazi na uzvišenju pogled na grad odavde je predivan. Uz manastir protiče VRANJSKA REKA, a u neposrednoj blizini je još jedna atrakcija Vranja BELI MOST.
Za postojanje ovog mosta vezuje se jedna legenda o zabranjenoj ljubavi Ajše i Stojana jer ova rečica nekada je razdvajala turski i srpski deo starog Vranja. Otac turkinje Ajše branio je ovu ljubav, na kraju čak i zazidao Ajšu u kulu sa malim uskim prozorima koji su ona i Stojan i dalje koristili za razmenjivanje ljubavi. Na kraju besni otac ubija Ajšu koja ga na samrti zavetuje da izgradi BELI MOST simbol njihove večne ljubavi.
Postoji i verovanje da je ovo most koji donosi ljubav u živoz svakog ko pređe preko njega. Mi ga prelazimo i na drugoj strani VRANJSKE REKE dolazimo do još jedne atrakcije CRKVE SVETE PETKE TRNOVE koja ima reputaciju najmisterijoznije crkve u Srbiji.
Jedinstveni verski objekat u Vranju vekovima unazad, na Veliki Petak, pohodi na hiljade vernika. Mirno stoje u redovima i čekaju i po nekoliko sati kako bi zapalili sveću u jednoj od najmanjih crkava u Srbiji. Crkva Svete Petke Trnove, prema predanju, sagrađena je u Vranju, u ranom srednjem veku. Temelji ispred crkve koji su od kamenja potiču iz 13. veka i pod zaštitom su države. Nakon osvajanja Vranja od strane Turaka crkva je proširena, jer su se kasnije u tom delu varoši naselili najbogatiji Turci – age i begovi. Odlučili su da sagrade džamiju na zidinama pravoslavne bogomolje. Kad su počeli da grade minaret, što bi danju sagradili, noću bi se samo srušilo. Jedan od vođenijih Turaka predložio je da se u zidine utisne krst i da vide šta će se tada desiti. Kad su utisnuli krst u zid, od tada se više ništa nije srušilo.
Sagradili su džamiju koja se do dana današnjeg kod Vranjanaca naziva Krstata džamija. Postojala je sve do 1878. godine kad je Vranje oslobođeno od Turaka. Tad su srpski ustanici porušili čak osam džamija u gradu, a među njima i ovu. Ubrzo je na ruševinama sagrađena crkva Sveta Petka, mnogo manja od prvobitne, čak jedna od najmanjih u Srbiji. Postoje i zapisi koji govore o tome da negde u zidinama postoje mošti nekog od svetaca, pa je zbog toga toliko blagodatna. Naravno, kao i svaka priča, i ova ima nekoliko verzija. Po jednoj, Turci su napravili objekat s četiri minareta u obliku krsta, što deluje logično i nije jedinstven slučaj u svetu. Po drugoj, manje verovatnoj, na vrh minareta je postavljen krst. U nekim zapisima piše da je na taj način poslata poruka da su ujedinjene dve vere. Najverovatnija je ipak ova koja kaže da je u osnovu utisnut krst i da je kasnije gradnja tekla bez problema. Crkva je oduvek bila posvećena Svetoj Petki i poznata je kao najčudotvornija crkva u kraju.
Dakle tri zanimljive atrakcije u krugu par stotina metara. Spuštamo se sada do centra VRANJA gde preko puta robne kuće Beograd i odmah do Pošte pronalazimo najimpozantniju atrakciju u centru Vranja SABORNI HRAM SVETE TROJICE. Inače u ovom delu grada koji je zapravo strogi centar i ima zonirani parking prostor vrlo brzo pronalazimo slobodno mesto i slanjem registarskog broja sms-om na broj 9117 verifikujemo kartu za parking u crvenoj zoni po ceni od 35 dinara za jedan sat. Sledeći sat produžili smo na isti način ali je cena sledećeg sata parkiranja u strogom centru 40 din.
Ovo je glavni i najveći pravoslavni hram u Vranju i središnja crkva Vranjske eparhije Srpske pravoslavne crkve. Današnji Saborni hram Svete Trojice nalazi se na mestu starije crkve. Krajem 18. i početkom 19. veka nastupio je privredni uspon Vranja koji je pratio buđenje i građanske i srpske nacionalne svesti, ali i obnove verskog života, posle ukidanja Pećke patrijaršije.
Velika Saborna crkva je građena uz pomoć vranjskog paše Huseina - "velikog prijatelja Srba", što je veoma smetalo domaćim Turcima. Turci i Arnauti iz okoline su čak na Spasovdan 1843. godine opljačkali hrišćane i oskrnavili crkve po varoši. Pod uticajem međunarodne javnosti i diplomatskih predstavnika, ali i po zahtevu Vranjanaca, Porta je pohvatala i kaznila pobunjenike. Carska komisija procenila je štetu za porušenu Sabornu crkvu. Kako šteta nije isplaćena to su Vranjanci sopstvenim sredstvima i rabotom podigli novu crkvu, po svemu sudeći, na temeljima prethodne. Crkva je građena 1858-1860. Graditelj crkve bio je Kosta Damjanov, a poticao je iz poznate mijačke porodice u debarskom kraju, dok je njegov brat izradio oltarsku pregradu.
Nastavljamo pešice dalje na jug ulicom Kralja Stefana Prvovenčanog spuštamo se do Baba Zlatine ulice u kojoj se nalazi RODNA KUĆA BORE STANKOVIÄŒA. Kuća u kojoj se rodio i živeo veliki srpski pripovedač nalazi se u Baba Zlatinoj ulici, koja i dan-danas podseća na staro Vranje, koje je u svojim delima ovekovečio veliki pisac.
Borina rodna kuća izgrađena je oko 1850. godine. Još za života Bore Stankovića kuća je prodata, ali je kasnije otkupljena i 1967. godine pretvorena u muzej. Do kuće se dolazi sokačetom popločanim kaldrmom a u dvorištu se ulazi kroz veliku staru kapiju. U dvorištu se osim kuće nalazi: bunar, kuhinja sa ognjištem, koja je odvojena od kuće i veliki šam-dud. Gostinska soba, koja je najveća prostorija u kući, nameštena je poluorijentalno. Do nje je baba-Zlatina soba, sa razbojem i gvozdenim krevetom.
Sledeća atrakcija do koje pešačimo kroz zanimljive ulice VRANJA je PAÅ IN KONAK.
Zdanje u Vranju koje je sagradio Raif-beg Džinić 1765. godine. Konak se sastoji od dve zrade. U prvoj zgradi (Narodni Muzej) bio je selamluk za boravak muškaraca, a u drugoj (sada poslovni centar SIMPO) haremluk za pašine žene. Zgrada selamluka se nalazi pored ulice, a zgrada haremluka iza nje, u dvorištu. Od pašinih potomaka konak je otkupio vladika Pajsije i poklonio gradu. Od 1881. do 1932. u ovim konacima je bila smeštena najpre Vranjska gimnazija, zatim opština, a od 1960. Narodni muzej. Prvi konzervatorsko-restauratorski radovi izvedeni su 1955, a 1994. završena je revitalizacija.
Sledeća tačka planiranog obilaska VRANJA je HAMAM - TURSKO KUPATILO, nažalost objekat koji nije u funkciji pa čak ni za posetioce jer je imanje gde se nalazi zaključano i vidno zapušteno. Nažalost...
Staro tursko kupatilo, sagrađeno krajem XVII veka u stilu balkansko-orijentalne arhitekture toga doba. Građen je od tesanog kamena i opeke, a njegov unutrašnji prostor sastoji se iz svlačionice, mesta za kupanje – Halvata i rezervoara za vodu – Hazne. LJudi su ležali na teršeni – zagrejan uzdignut kameni pod, gde je probijala para, da bi se kupanje završavalo u kurnama – kabinama, koje su bile zatvarane pištimaljima – velikim peškirima. Na krovu pokrivenim ćeramidom, nalazi se 5 kupola sa staklenim okulisima preko kojih se osvetljavao unutrašnji prostor. Prema predanju, prilikom zidanja Hamama (Amama) kao vezivni materijal za kamen i ciglu korišćen je malter od peska i jaja.
Å etnja ulicama VRANJA donosi lepe impresije i prizore vrlo inspirativne za foto aparat.
A kako su se u vreme kada smo mi obilazili VRANJE bližili novogodišnji i božićni praznici atmosfera je bila praznična na svakom koraku.
Inače šetalište i pešačka zona su završene i sada krase VRANJE u najboljem smislu.
Ulica Kralja Stefana Prvovenčanog prepuna je lokala, prodavnica, kafića.. Mi pravimo pauzu u jednom od njih KAFE CITY.
Izuzetno prijatno mesto sa gasnim kaminom ALFA VRANJE, prijatnim i ljubaznim osobljem i cenama koje nas posetioce iz Beograda iznenađuje... u pozitivnom smislu naravno...
Turska kafa 70 dinara, a topla čokolada sa šlagom 120 dinara. U ovoj ulici pronalazimo i lokal TURISTIÄŒKE ORGANIZACIJE VRANJA.
U VRANJU se nalaze još jedni Prijatelji sajtova SITONIJANADLANU, a u pitanju je poznata kafana KOD MRKELU 2, mesto standardno dobre i jeftine hrane. Naravno koristimo priliku da se vidimo sa drugarima i malo čalabrcnemo.
A kako je zima obavezno poručujemo njihovu zimsku salatu...
Da, na putu za Sarti, oabevzno kod MRKELU 2...
Na kraju prepuni utisaka i prevaziđenih očekivanja napuštamo VRANJE i nastavljamo naš put. VRANJE smešteno na nešto manje od pola puta do SOLUNA, njegove atrakcije, divni i ljubazni ljudi, odličan smeštaj M GARNI HOTEL mogu biti dovoljni razlozi da upravo ovo mesto bude ono gde ćete prenoćiti na putu do Grčke. Za sve vas koji polazite iz gradova severno od Beograda zaista odličan i pametan izbor.
Mi ćemo se u VRANJE sigurno vratiti već nekom sledećom prilikom.
Post napisan: 2019-02-05 21:37:03
Put do Sitonije -
Intiner puta
-
PUT DO GRÄŒKE - INTINERER 2018 PART 2 - Post broj: # 5
autor
sitonija
grupa: admin
broj postova: 527
reputacija: 1
grupa: admin
broj postova: 527
reputacija: 1
PUT DO GRÄŒKE - INTINERER 2018- DEONICA PUTA KROZ SRBIJU - PART 15
Napuštamo Vranje i ponovo se vraćamo na autoput kako bi nastavili dalje ka Bujanovcu, druga opcija je stari magistralni put ali mi ipak odlučujemo da se vratimo par stotina metara nazad i uključimo na autoput. Dakle ponovo smo na mestu gde smo se juče isključili kada smo se isključili za Vranje.
Ovde ćemo desno, pa opet desno prema putokazu za PREÅ EVO.
I izlazimo ponovo na autoput. Juče smo ovde zabeležili 306km od početka našeg puta, ali ćemo sada uvesti i novo markiranje koje ponovo ide od nule, naime u poslednjih 40-tak kilometara puta u toku su radovi na izgradnji novog autoputa i do vremena vašeg polaska možda će biti nekih izmena u kilometraži. Zato od sada izlaz VRANJE beležimo sa 306km kako je sada, odnosno 0km kako bi ispratili deo puta do granice.
Odavde imamo do Bujanovca 14km, do Preševa 42km, a do Skopja 92km. Nakon 4.8km sledi parking kraj puta i zasutavno mesto, a nakon 12km (318km) nailazimo ponovo na prekid autputa.
Na 16.5km (322.5km) je isključenje za BUJANOVAC i mesta na KOSOVU.
Odavde do PREÅ EVA ima još 20km, a SKOPJE je na 70km.
18.4km (324.4km) je mesto gde se izvode radovi na nadvožnjaku pa se saobraćaj preusmerava obilaznim putem.
Srećom u pitanju je samo kraći obilazak, a kako izgleda i ovi radovi biće brzo završeni.
Ponovo smo na autoputu, a na 20.7km (326.7km) nailazimo na VALONI benzinsku pumpu.
Uskoro sledi i poslednja naplatna rampa, treća od Beograda, a nalazi se na 34.9km (340.9km).
Ovde plaćamo 80din, a trenutno važeće cene za ostale kategorija vozila možete pogledati u tabeli.
Odmah nakon naplatne rampe malazi se još jedno zaustavno mesto i parking kraj puta.
Na 36km od VRANJA odnosno 342km od VRÄŒINA nailazimo na isključenje za PREÅ EVO.
A ovde je i tabla koja nas obaveštava da do granice imamo još 6km.
Nepunih 2km dalje je baza AMSS ukoliko nekom zatreba neka njihova usluga. I dalje idemo autoputem koji će nas pratiti sve do granice. Granični prelaz PREÅ EVO nalazi se na 41.8km od VRANJA odnosno 347.8km od naplatne rampe VRÄŒIN kod BEOGRADA.
Sledi pasoška kontrola i time smo završili naše putovanje kroz Srbiju. Sledi 500m međugraničnog prostora pa na 42.3km (348.3km) granični prelaz TABANOVCE i Makedonija...
Napuštamo Vranje i ponovo se vraćamo na autoput kako bi nastavili dalje ka Bujanovcu, druga opcija je stari magistralni put ali mi ipak odlučujemo da se vratimo par stotina metara nazad i uključimo na autoput. Dakle ponovo smo na mestu gde smo se juče isključili kada smo se isključili za Vranje.
Ovde ćemo desno, pa opet desno prema putokazu za PREÅ EVO.
I izlazimo ponovo na autoput. Juče smo ovde zabeležili 306km od početka našeg puta, ali ćemo sada uvesti i novo markiranje koje ponovo ide od nule, naime u poslednjih 40-tak kilometara puta u toku su radovi na izgradnji novog autoputa i do vremena vašeg polaska možda će biti nekih izmena u kilometraži. Zato od sada izlaz VRANJE beležimo sa 306km kako je sada, odnosno 0km kako bi ispratili deo puta do granice.
Odavde imamo do Bujanovca 14km, do Preševa 42km, a do Skopja 92km. Nakon 4.8km sledi parking kraj puta i zasutavno mesto, a nakon 12km (318km) nailazimo ponovo na prekid autputa.
Na 16.5km (322.5km) je isključenje za BUJANOVAC i mesta na KOSOVU.
Odavde do PREÅ EVA ima još 20km, a SKOPJE je na 70km.
18.4km (324.4km) je mesto gde se izvode radovi na nadvožnjaku pa se saobraćaj preusmerava obilaznim putem.
Srećom u pitanju je samo kraći obilazak, a kako izgleda i ovi radovi biće brzo završeni.
Ponovo smo na autoputu, a na 20.7km (326.7km) nailazimo na VALONI benzinsku pumpu.
Uskoro sledi i poslednja naplatna rampa, treća od Beograda, a nalazi se na 34.9km (340.9km).
Ovde plaćamo 80din, a trenutno važeće cene za ostale kategorija vozila možete pogledati u tabeli.
Odmah nakon naplatne rampe malazi se još jedno zaustavno mesto i parking kraj puta.
Na 36km od VRANJA odnosno 342km od VRÄŒINA nailazimo na isključenje za PREÅ EVO.
A ovde je i tabla koja nas obaveštava da do granice imamo još 6km.
Nepunih 2km dalje je baza AMSS ukoliko nekom zatreba neka njihova usluga. I dalje idemo autoputem koji će nas pratiti sve do granice. Granični prelaz PREÅ EVO nalazi se na 41.8km od VRANJA odnosno 347.8km od naplatne rampe VRÄŒIN kod BEOGRADA.
Sledi pasoška kontrola i time smo završili naše putovanje kroz Srbiju. Sledi 500m međugraničnog prostora pa na 42.3km (348.3km) granični prelaz TABANOVCE i Makedonija...
Post napisan: 2019-02-05 21:37:03
Put do Sitonije -
Intiner puta
-
PUT DO GRÄŒKE - INTINERER 2018 PART 2 - Post broj: # 6
tema: Put do Sitonije -
Intiner puta
-
PUT DO GRÄŒKE - INTINERER 2018 PART 2
Sitonija
idi na index tema
strana 1 od 1
Broj korisnika foruma: članovi: 1456
administratori foruma:
sitonijanadlanu
thalassa
copyright by
sitonijanadlanu/forum 2012-2024 / powered by
sitonijanadlanu.com